[..]εμβλεψατε εις τα πετεινα του ουρανου οτι ου σπειρουσιν ουδε θεριζουσιν ουδε συναγουσιν εις αποθηκας [..]

22.6.07

Αυτο το πραγμα με τα μπλογκς μου φαινεται και καπως σαν αγενεια. Να απανταει κανεις χωρις να εχει ερωτηθει εννοω. Μ’ απασχολει αυτο κι εκεινο. Ποιος νοιαζεται. Ο αλλος εχει τα δικα του .
Το παρατηρω και με τους καλλιτεχνες, βγαζουν τα εσώψυχα τους στον καμβα η στο χαρτι αν γραφουν, δεν εχει σημασια και μετα παραπονιουνται πως δεν βρισκουν ανταποκριση και δεν τους καταλαβαινει κανεις κι οτι ο κοσμος ειναι απαιδευτος και δε συμαζευεται.

Καθεται λοιπον ο θεατης μπροστα στο εργο και λεει «τι μαλακια». Κι εχει δικιο. Και μπορει να είναι και ανθρωπος καλων προθεσεων και φιλοτεχνος. Η μαλλον, κυριως αυτος το λεει.
Γιατι πηγαινει να δει ένα εργο ο θεατης, ψαχνοντας απαντησεις στο δικο του προβλημα κι όχι να ακουσει τον καημο του καλλιτεχνη.
Τοσο απλο. Το εργο μ’ αφορμη τον καλλιτεχνη πρεπει να μιλησει για τον πονο του θεατη.
Αυτό σε κανει να λες «την εψαχνα αυτην την εικονα» και να μενεις αναυδος.

Ο καλλιτεχνης που την ψαχνει τη δουλεια, που δεν αρκειται στα ευκολα αλλα σκαβει βαθια μεσα του, καταφερνει ανοιξει μια διοδο απ το υποσυνειδητο μεχρι το χερι του που ζωγραφιζει η γραφει. Πραγμα δυσκολο για τον καθενα. Κι ισως εκει μεσα ολοι μας εχουμε πατικωμένα κοινά πράγματα. Άνθρωποι είμαστε όλοι. Όταν τα βλέπουμε μπροστά μας στον καμβά είναι μια ανακούφιση μια απόλαυση. Μπορεί να ακούγεται απλοϊκό. Το είχε γράψει ο συχωρεμένος ο Ραφαηλιδης καπως ετσι . Το θυμαμαι γιατι μου ειχε κανει εντυπωση.

Γι αυτό η μεγαλη τεχνη πρεπει να μιλαει για μικρα πραγματα. Για τις πρωτες τις βασικες λεξεις του λεξιλογιου της ανθρωπινης συνειδησης.
Αλλιως πως εξηγειται να μας συγκινουν τα γλυκισματα του Τιμπω και ταυτοχρονα μια φιγουρα του Μπουζιανη.



13 σχόλια:

msaz-blog είπε...

Δηλαδή σχολιάζω ή δεν σχολιάζω;

πουλακι ιοιο είπε...

χαχαχα δικιο εχεις ετσι που το διατυπωσα αυτο καταλαβαινει καποιος τωρα που το ξαναδιαβαζω ειναι φανερο.

εννοουσα οτι εγω καθομαι και γραφω πραγματα σ ενα μπλογκ χωρις κανεις να μ εχει ρωτησει την αποψη μου γι αυτα που γραφω.

εσυ βεβαιως και να σχολιασεις θα ηθελα τη γνωμη σου.

msaz-blog είπε...

"The artist is the only person; his antennae pick up these messages before anybody. So he is always thought of as being way ahead of his time because he lives in the present." (1970)
"Ο αρτίστας είναι το μόνο πρόσωπο που οι κεραίες του πιάνουν τα μηνύματα πριν από όλους. Έτσι θεωρείται ότι είναι μπροστά γιατί ζει στο σήμερα"
είναι πολύ πιθανό να είπε ο M. McLuhan
Αυτό νομίζω βάζει ερωτήματα για ζητήματα επικαιρότητας και ίσως οι "βασικές λέξεις της ανθρωπινής συνείδησης" να είναι μια καλή αρχή.

πουλακι ιοιο είπε...

σκεφτομαι οτι ο αρτιστας (για το εργο του) προσδιοριζεται απ τα υλικα που ειναι φτιαγμενος ο ιδιος.
ενα απ'αυτα τα υλικα ειναι και το σημερα. προσωπικα προτιμω τον αρτιστα μου με αρκετη δοση "σημερα".Μπορει ομως να ειναι καποιος πολυ καλος αρτιστας και με οποιαδηποτε δοση.

κοιτα αυτη τη ζωγραφια του francisco toledo. το ζωακι θρεφεται με τη μελανη που σχεδιασε τον εαυτο του.
ο toledo πρεπει αν το ζωγραφισ σε μια στιγμη αυτογνωσιας -)).
το μεσα θρεφει το εξω και τουμπαλιν.

msaz-blog είπε...

Βέβαια θα μπορούσε να πίνει το μελάνι αντί να ζωγραφίσει με αυτό όπως αυτός που κρυώνει καίει το πάτωμα και τις πόρτες για να ζεσταθεί - τι σκέφτομαι με τέτοια ζέστη-
όσο για το "σήμερα" έχει δυο πλευρές την προσωρινή - αύριο θα είναι αλλιώς, χτες ήταν αλλιώς και την αιώνια - μέσα στο σήμερα υπάρχει όλο το παρελθόν και όλο το μέλλον.

πουλακι ιοιο είπε...

μεσα στο σημερα υπαρχει ολο το παρελθον ειναι ευκολο να το αντιληφθει κανεις. το οτι υπαρχει και
ολο το μελλον ειναι μια υποθεση εργασιας γοητευτικη για τη διανοηση που νομιζει πως καταλαβαινει τους κωδικες που το διαμορφωνουν σημερα. πολυ φοβαμαι ομως οτι ολοι θα σκιαχτουμε οταν το δουμε με σαρκα και οστα μπροστα μας.

msaz-blog είπε...

The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable
by Nassim Nicholas Taleb

πουλακι ιοιο είπε...

πολυ ενδιαφερον!εκανα γκουγλινγκ. λες να εχει ενα αποκλειστικα δικο της Black Swan η τεχνη;
μηπως θα ειναι ολοι αυτοι οι ανατολιτες που χωρις κανενα κομπλεξ απεναντι στο παρελθον της τεχνης και την ευρωπαικη παραδοση αφου την αγνοουσαν, μας εκπληξουν με κατι που ουτε να το φανταστουμε μπορουμε τωρα;

msaz-blog είπε...

Ότι και να γίνει στην τέχνη θα είναι ένας "θετικός μαύρος κύκνος", δηλαδή τα πράγματα θα συνεχίσουν έτσι ή θα συμβεί κάτι ενδιαφέρον. Και μια και δεν υπάρχουν στεγανά όλοι θα είμαστε κερδισμένοι.

πουλακι ιοιο είπε...

ξερεις το σκεφτομαι,η τεχνη τελικα ας κανει οτι θελει. παντα θα βρεθει καποιος η καποιοι καλλιτεχνες να σωσουν την τιμη της.
γιατι τι αλλο ειναι η τεχνη ;
λιγοι φωτισμενοι καλλιτεχνες.

mondo είπε...

"Γιατι πηγαινει να δει ένα εργο ο θεατης, ψαχνοντας απαντησεις στο δικο του προβλημα κι όχι να ακουσει τον καημο του καλλιτεχνη".

έτσι κι αλλιώς, είναι οι οικογένειες που μοιάζουν μεταξύ τους και δημιουργούν αντιστοιχίες(θεατών, καλλιτεχνών και μπλόγκερ), θα πρέπει να αναγνωρίζεις (ως θεατής ή μπλόγκερ) έστω ένα κομμάτι του εαυτού σου, που πιθανώς ακόμα δε γνωρίζεις: γι' αυτό και νιώθουμε δέος για ορισμένους καλλιτέχνες, που βρήκαν κάτι σε σχέση με μας πριν από εμάς τους ίδιους. άρα, ο καλλιτέχνης μη γνωρίζοντας το δυνητικό θεατή αναγκάζεται να είναι αγενής προκειμένου να δημιουργήσει μια "σχέση καημού" με κάποιον άλλο ;)

πουλακι ιοιο είπε...

{αναγκάζεται να είναι αγενής προκειμένου να δημιουργήσει μια "σχέση καημού" με κάποιον άλλο}

αγενεια ειναι να παραπονιεσαι δημοσιως που σε παρατησε η γκομενα.
αυτα τα λενε στα μπαρ οχι στον καμβα.
πρεπει να δημιουργει μια σχεση καημου χωρις να σταζει η μυτη του.

mondo είπε...

εξαρταται, είναι θέμα αισθητικής. αν στάζει η μύτη του με τρόπο που συγκινεί και βρίσκει ανταπόκριση...